وضعیت بازار اپل موکا در ایران چگونه است؟

کمپانی اپل با مدل وکترا در دهه ۹۰ و با مدل موکا در عصر مدرن خودروسازی به موفقیت‌ های بسیاری دست‌ یافت. اپل موکا به ‌عنوان اولین کراس ‎اور کوچک اپل در سال ۲۰۱۳ وارد بازار جهانی شد. برخلاف تصور، این خودرو توسط خریداران اروپایی و آمریکایی مورد استقبال زیادی قرار گرفت و باز هم نام کمپانی خود را در مرکز توجهات قرارداد. دلیل این موفقیت نیز تکنولوژی پیشرفته و هوشمند سیستم AWD یا تمام چرخ متحرک در این خودرو بود که در آن زمان در کمتر خودرویی دیده می ‌شد. این سیستم در رانندگی عادی نیروی موتور را تنها به چرخ‌ های جلو منتقل می‌ کرد اما در صورت تشخیص بیش فرمانی خودرو نیمی از این نیرو را میان چرخ‌ های عقب نیز توزیع می ‌کرد تا کنترل رانندگی از دست راننده خارج نشود. دیگر عاملی که فروش اپل موکا را در بازار جهانی به حد چشمگیری رساند، موتور قدرتمند در مقابل مصرف سوخت ۶٫۶ لیتری آن در سیکل ترکیبی بود. این کراس ‎اور کوچک شهری قدر بود به‌سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

اپل موکا در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت ساپرا موتور وارد ایران شد. کیفیت ساخت و برتری ‌های این خودرو از چشم خریداران ایرانی نیز پوشیده نبود. به همین دلیل نیز خرید و فروش اپل موکا در بدو ورود به ایران به میزان بالایی رسید. اما پس از یک سال رونق از بازار این خودرو در ایران به ‌کلی رخت بست. در ادامه با ما همراه باشید تا وضعیت بازار اپل موکا را در بازار فعلی ایران بررسی کنیم.

معرفی مشخصات و ویژگی ‌های اپل موکا

قبل از هر چیز به سراغ شرح کاملی از ویژگی‌ ها و اطلاعات اپل موکا خواهیم پرداخت تا بیشتر با این خودرو باکیفیت آشنا شوید. اپل موکا از در زیر کاپوت خود از یک موتور ۱٫۴ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ MPI بهره می ‌برد. نیروی این موتور هوشمند توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ‌های جلو منتقل می‌ شود. این موتور توانایی تولی ۱۴۰ اسب بخار نیرو و ۲۰۱ نیوتون متر گشتاور را دارد. اگر آن را با رقبای دیگری مانند تویوتا CH-R و یا نیسان جوک مقایسه کنید، متوجه برتری عملکرد این خودرو خواهید شد.

سیستم ‌های کمک ‌راننده در این خودرو شامل کروز کنترل، کنترل سرعت در سرازیری و سربالایی، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر ها و سنسور باران است. علاوه بر این چراغ‌ های دی لایت و اتولایت این خودرو قابلیت تنظیم نور اتوماتیک را دارند. از نظر ایمنی نیز اپل موکا با ۶ ایربگ و کمربند پیش کشنده و نیز انواع سیستم ‌های پایداری و ایمنی دیگر از سطح ایمنی قابل قبولی برخوردار است. بنابراین می ‌توان گفت این خودرو به ‌عنوان یک کراس آور شهری قابلیت ‌ها و امکانات بسیاری دارد که ارزش خرید اپل موکا را در بازار جهانی بالا برده است.

مطالعه مطلب ” رقابت بین اوپل و بیسو ” را به شما پیشنهاد میکنیم

 

وضعیت خرید و فروش اپل موکا در بازار فعلی ایران

همان‌طور که گفته شد، اپل موکا در سال ۲۰۱۶ یا ۹۵ شمسی وارد ایران شد. متأسفانه ورود این خودرو با سودجویی دلالان بازار خودرو همراه بود. به همین دلیل نیز مجوز شرکت وارد کننده آن یعنی توان خودرو تنها یک سال پس از شروع واردات آن به ایران لغو شد. به همین دلیل دیگر هیچ خدمات پس از فروش و قطعه واردشده‌ ای از این خودرو در ایران وجود نداشت و کسی هم مسئولیت این آشفتگی را به گردن نگرفت. در پی این اتفاقات افرادی که برای خرید اپل موکا اقدام کرده بودند با ضرر های فراوانی مواجه شدند. زیرا با این شرایط، بازار خرید و فروش اپل موکا دست ‌دوم نیز رونقی نداشت و دیگر کسی به سراغ خرید خودرویی بدون قطعه و بدون خدمات پس از فروش نمی ‌رفت. به همین دلیل نیز اگر به آگهی‌ های فروش اپل موکا در سایت های آنلاین سری بزنید خواهید دید، از این خودرو آگهی ‌های کمی موجود است که تعداد آن ‌ها به تعداد انگشتان دست نیز نمی ‌رسد.

ارزش خرید اپل موکا در بازار ایران

با اینکه اپل موکا خود به‌ تنهایی از کیفیت ساخت و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است. اما برای تعیین ارزش خرید یک خودرو باید به شرایط و بستری که برای خرید یا فروش آن در ایران تأمین ‌شده است نیز توجه کنیم. با توجه به شرایطی که ذکر شد، اپل موکا با وضعیت بسیار بدی در بازار ایران مواجه است و دلیل آن را نیز می ‌توان به بی ‌مسئولیتی افراد مدیر و مسئول در این زمینه ربط داد. چرا که در طول این سال‌ ها از این‌ دست اتفاق‌ ها کم رخ نداده و خریداران خودرو در پی آن بازیچه افراد سودجو شده ‌اند. با این اوصاف که قطعات یدکی این خودرو در ایران موجود نیست و بازار دست ‌دوم خوبی نیز ندارد خرید اپل موکا در ایران اصلاً گزینه خوبی نیست و خریداران دیگر به سراغ آن نمی ‌روند.

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

با اجاره خودرو لاکچری پرارین لذت رانندگی را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *