رقبای سرسخت نوستالژی دهه ۹۰ میلادی؛ اپل وکترا

اپل یکی از کمپانی‌ های خودروسازی مشهور اروپایی است که فعالیت خود را در سال ۱۸۶۲ در قطب اصلی خودروسازی جهان یعنی آلمان آغاز کرد. این کمپانی اولین خودرو خود را در سال ۱۸۹۹ وارد بازار کرد. موفقیت اپل در ساخت خودرو های با کیفیت و استقبال قابل ‌توجه مردم جهان از محصولات این کمپانی باعث شد در سال ۱۹۲۰ کمپانی عظیم جنرال موتورز آمریکا این کمپانی را وارد مجموعه خود کند. این اتفاق باعث پیشرفت‌ های بسیاری در کمپانی اپل شد و در پی آن نیز این کمپانی خودرو های بسیار پرطرفداری وارد بازار کرد. یکی از محبوب ‌ترین خودرو های اپل که برای اولین بار نام کمپانی اپل را وارد لیست خودرو های پرطرفدار تاریخ کرد، اپل وکترا بود. این خودرو در سال ۱۹۸۸ پا به جهان خودروها گذاشت و توانست به رقبای خود را از عرصه رقابت کنار زند و در یادها ماندگار شود.

آوازه اپل وکترا در دهه ۷۰ نیز به ایران رسید. این خودرو با ورود به ایران نیز توانست دلی از جوانان آن زمان ببرد. ویژگی‌ ها و امکاناتی که اپل وکترا با خود به دنیای خودرو ها آورده بود توانست دنیای جدیدی را برای مردم دنیا بسازد تا با نسل مدرن ‌تری از خودروها روبرو شوند. به همین دلیل نیز در دهه ۹۰ میلادی میزان بالای خرید و فروش اپل وکترا بازار جهانی را به دست گرفته بود. در ادامه با ما همراه باشید تا رقبای این خودرو قدر را در تاریخ بشناسیم.

اپل وکترا و شورلت اپیکا

یکی از رقبای سرسخت اپل وکترا که در تمام زمینه‌ ها پا به پای هم به رقابت پرداختند، شورلت اپیکا است. درواقع این دو خودرو هیچ ‌گاه نتوانستند در همه زمینه نسبت به هم برتری پیدا کنند. بنابراین برای بررسی رقابت بین این دو باید کمی ریزبین ‌تر بود. زیرا هیچ ‌کدام در نهایت در مقابل هم به خاک نخواهند نشست.

برای این مقایسه مدل ‌های ۲۰۰۵ هر کدام از این خودرو ها را در نظر می ‌گیریم. هر دو این خودرو ها در سگمنت D و خودرو های سدان بزرگ خانوادگی نیمه لوکس قرار دارند. علاوه بر این هر دو آن‌ ها به‌صورت دیفرانسیل جلو و با موتور ۱٫۸ لیتری ارائه می ‌شوند. اما برای شروع مقایسه باید گفت در بخش فضای حمل بار اپل وکترا با بیش از ۲ برابر حجم از شورلت اپیکا پیشی می‌ گیرد. علاوه بر این فضای داخل کابین اپل وکترا نیز راحت ‌تر و جادار تر از شورلت اپیکا می‌ باشد. این موضوع خانواده ‌های بیشتری را به سمت خرید اپل وکترا سوق می ‌داد.

در بخش قدرت موتور شورلت اپیکا با تولید ۱۴۱ اسب بخار نیرو و ۱۹۵ نیوتون متر گشتاور با اختلاف بسیار کمی از پیشی اپل وکترا با ۱۴۰ اسب بخار نیرو و ۱۷۵ نیوتون متر گشتاور پیشی می‌ گیرد. گشتاور بیشتر شتاب بیشتری را نیز نصیب رقیب وکترا می ‌کند. اما مصرف سوخت ۷٫۲ لیتری اپل وکترا آن را اقتصادی ‌تر از شورلت اپیکا با مصرف ۸٫۲ لیتر جلوه می ‌دهد. مصرف سوخت کمتر نیز یکی از مواردی است که هزینه ‌های جانبی خودرو را کاهش می ‌دهد. به همین دلیل خرید اپل وکترا برای خانواده ‌ها و قشر متوسط جامعه گزینه مناسب ‌تری بود.

ایمنی یکی از مهم ‌ترین مواردی بود که در فروش اپل وکترا تأثیر بسیاری داشت. از نظر ایمنی جاده ‌ای و تصادفات باید گفت اپل وکترا توسط کمپانی Euro NCAP مورد آزمایش قرار گرفته است و ۴ ستاره از ۵ ستاره را از آن خود کرده است. درحالی ‌که شورلت اپیکا توسط هیچ کمپانی مورد آزمایش قرار نگرفته و شواهد زیادی از عملکرد این خودرو در هنگام تصادفات در دسترس نیست.

مطالعه مطلب “ رقابت بین اوپل و بیسو ” را به شما پیشنهاد میکنیم

اپل وکترا و تویوتا آونسیس

در میان مدل ‌های کلاسیک تویوتا رقبای بسیاری برای اپل وکترا وجود داشت. اما تنها خودرویی که توانست در این رقابت تنگاتنگ پا به پای وکترا پیش بیاید و کنار نکشد، تویوتا آونسیس بود. خودرو های تویوتا به سبب اقتصادی بودن در جهان طرفداران بسیاری داشتند، از این ‌رو تویوتا آونسیس نیز که یک سدان خانوادگی بود طرفداران بسیاری داشت. هر دو این خودرو ها از موتور های ۴ سیلندر تخت ۱۶ سوپاپه و ۱٫۹ لیتری بهره می ‌برند. اما هرکدام از آن‌ ها عملکرد متفاوتی دارند. در این مقایسه مدل ‌های سال ۲۰۰۲ هرکدام مورد مقایسه است.

از نظر ابعاد و فضای داخلی کابین این بار رقیب وکترا یعنی تویوتا آونسیس میدان رقابت را به دست می ‌گیرد. فاصله محور بیشتر و نیز عرض بیشتر باعث شده تا فضای بیشتری برای سرنشینان در این خودرو تأمین گردد. از فضای کافی برای حمل بار دو خودرو اختلاف بسیار کمی دارند. اما اگر بخواهیم ریزبینانه عمل کنیم، اپل وکترا با اختلاف ۳۰ لیتر فضای بیشتر، ۱۳۶۰ لیتر فضای حمل بار را در اختیار سر نشینان خود قرار می ‌دهد.

در بخش قدرت موتور، اپل وکترا با اختلاف زیاد با تولید ۱۵۰ اسب بخار نیرو و ۳۰۵ نیوتون متر گشتاور از آونسیس پیشی می ‌گیرد. گشتاور ۳۰۵ نیوتونی اپل وکترا شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹٫۸ ثانیه ‌ای را نصیب این خودرو می‌ کند. در حالی‌ که تویوتا آونسیس همین شتاب را در ۱۱٫۲ ثانیه طی می ‌کند. مسلماً با این عملکرد بیشینه سرعت در وکترا نیز بیشتر است. اما نکته جالب اینجاست که هر دو این رقبا مصرف سوخت یکسانی دارند و در این زمینه رقابتی میان این دو دیده نمی‌ شود. بنابراین افرادی که به قدرت موتور خودرو اهمیت بیشتری می ‌دادند، انتخاب اپل وکترا را ترجیح می ‌دادند.

در بخش ایمنی این بار تویوتا آونسیس با دریافت امتیاز بهتر از Euro NCAP ایمنی بیشتری برای سرنشینان و نیز در هنگام تصادفات جاده‌ ای فراهم می ‌کند. هرچند وکترا نیز ۴ ستاره ایمنی را در کارنامه خود دارد و نمی‌ توان گفت خودرو ایمنی نیست. اما وقتی بحث رقابت در میان باشد، حتی یک ستاره بیشتر نیز اهمیت دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *