وضعیت استهلاک سانگ یانگ موسو

سانگ یانگ موسو یکی از اولین شاسی بلند های کره ای بود که وارد بازار ایران شد. معنی نام این خودرو کرگدن و است و همین موضوع می ‌تواند نشانگر آن باشد که سانگ یانگ موسو یک شاسی بلند سر سخت است که برای عبور از مسیرهای سخت طراحی شده است. سانگ یانگ موسو با هدف در دسترس گرفتن بخشی از بازار شاسی بلند های قدرتمند و آفرودی در اوایل دهه ۹۰ میلادی توسط کمپانی کره ‌ای سانگ یانگ و با همکاری کمپانی معتبر مرسدس بنز وارد بازار شد.

ده سال بعد از عرضه موفق این خودرو در بازارهای جنوب شرق آسیا و اروپای شرقی، مرتب خودرو تصمیم گرفت سانگ یانگ موسو را وارد بازار ایران کند. مونتاژ این خودرو حوالی سال‌ های ۸۲ و ۸۳ در ایران آغاز شد و بعد از حدود سه سال هم زمان با پایان کار این خودرو در بازارهای دیگر، تولید آن در ایران نیز متوقف شد. با این حال که آمار فروش سانگ یانگ موسو در ایران چندان زیاد نبود اما به دلیل ویژگی ‌های مثبت این شاسی بلند قدرتمند، هنوز هم خرید سانگ یانگ موسو می ‌تواند یکی از انتخاب‌ های افرادی باشد که به دنبال یک شاسی بلند با کیفیت با قابلیت آفرود هستند. از آن جایی که معمولاً نمونه‌ های موجود در بازار خرید و فروش سانگ یانگ موسو دست دوم برای سال‌ های متمادی مورد استفاده قرار گرفته ‌اند، خرید این خودرو یک ریسک بزرگ محسوب می ‌شود در این مقاله از پرارین خودرو می‌ خواهیم با وضعیت استهلاک سانگ یانگ موسو آشنا شویم.

موتور و گیربکس تحت لیسانس مرسدس بنز

یکی از مواردی که همچون تیغ دو لبه در این خودرو عمل می ‌کند موتور و گیربکس آن است. سانگ یانگ موسو در ایران با دو موتور مختلف وارد بازار شده است. موتور ۲٫۳ لیتری که کم مصرف ‌تر و موتور ۳٫۲ لیتری که برای آفرود مناسب است و نیروی بیشتری نیز تولید می ‌کند. در کنار این موتورها نیز از گیربکس ۴ دنده اتومات آلمانی نیز استفاده شده است. موتورهای آلمانی سانگ یانگ کیفیت ساخت بالایی دارند، معمولاً دچار خرابی نمی ‌شوند و دوام بالایی از لحاظ فنی دارند. با این حال موتور ۳٫۲ لیتری به دلیل مصرف سوخت بالا و موتور ۲٫۳ لیتری به علت سنگین بودن بدنه و فشار بیشتری که تحمل می ‌کند در حال حاضر استهلاک بالایی دارند. در صورت خرابی نیز قطعات این خودرو کمیاب خواهند بود و تقریباً وضعیتی مشابه با مرسدس بنزهای دهه ۹۰ میلادی دارند.

 

دوام قطعات سانگ یانگ موسو

همانطور که در مورد گیربکس و موتور این خودرو اشاره کردیم، دوام قطعات سانگ یانگ موسو یکی از مهمترین ویژگی ‌های مثبت این خودرو است. سانگ یانگ موسو به گونه ‌ای ساخته شده است که همانند کرگدن پوست کلفت باشد و برای مدت طولانی در شرایط سخت دوام آورد. اما سال ‌ها استفاده در شرایط سخت فشار زیادی روی قطعات فنی خودرو وارد می ‌کند و این موضوع سبب مستهلک شدن آن ‌ها می ‌شود. در حال حاضر تعداد اندکی سانگ یانگ موسو در بازار حضور دارند که بعد از گذشت حداقل ۱۰ سال از حضور آن‌ ها در بازار قطعات اصلی و فابریک آن ‌ها تعویض نشده باشند. خصوصاً به این دلیل که این خودرو قابلیت آفرودی دارد و بسیاری از افراد در شرایط بسیار سختی از آن نگهداری درستی نکرده ‌اند.

نبود قطعات اصلی و مشکلات نگهداری سانگ یانگ موسو

اگر قصد خرید سانگ یانگ موسو را دارید از همین الان خود را برای پیدا کردن قطعات کم یاب و هزینه ‌های نگهداری این خودرو آماده کنید. بعد از گذشت ۱۵۰ هزار کیلومتر اکثر خودروها دچار مشکلات زیادی می‌ شوند و تعویض قطعات ناگزیر خواهد بود. حالا بعد از گذشت ۱۰ سال تقریباً همه سانگ یانگ موسو های موجود در ایران بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر را طی کرده‌ اند و اکثر آن ‌ها مسیرهای سخت و صعب العبوری را نیز پشت سر گذاشته ‌اند. به این ترتیب خراب شدن قطعات و استهلاک بالای این خودرو نسبتاً سنگین که وزنی نزدیک ۱٫۷ تن دارد عجیب نخواهد بود.

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به اجاره خودرو و تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

لینک های بیشتر http://iwo.ir/g5ioo

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *