بررسی نقاط قوت و ضعف هیوندای i40 در بازار ایران

حضور کوتاه مدت خرید و فروش هیوندای i40 در سال ۲۰۱۵ در ایران برای خریداران ایرانی بسیار گیج کننده بود. بسیاری از افراد در ایران معتقدند که اصلاً تولید این خودرو توسط شرکت هیوندای بیهوده است و با وجود مدل‌ های محبوبی مانند هیوندا سوناتا و هیوندا النترا این خودرو فرصتی برای عرض اندام نخواهد داشت. اما اگر با دقت بیشتر به هدف تولید هیوندای i40 نگاهی بیاندازیم متوجه معقول بودن این خودرو و حتی موفق بودن آن در بازار اروپا نیز خواهیم شد. کمپانی هیوندای سال‌ هاست که برای به دست گرفتن بازار اروپا برای تولید خودروهای بزرگ و سدان ‌های طویل تلاش می‌ کند و با ارائه مدل ‌هایی مانند سوناتا، آزرا و النترا نیز تا حدود به موفقیت رسیده است. در سال ۲۰۱۱ این کمپانی تصمیم گرفت هدف گذاری خود را روی بازار اروپا دقیق ‌تر کند و ردپایی از برند خود در بازار اروپا نیز به جای بگذارد.

از آن جهت که مردم اروپا بیشتر به خودروهای کوچک شهری و کم مصرف علاقه بیشتری نشان می‌ دادند، هیوندای سعی داشت با ارائه مدلی میانه دل خریداران اروپایی خود را نیز به دست آورد. از این رو در سال ۲۰۱۱ هیوندای i40 با اندازه‌ ای بین النترا و سوناتا (سلایق افراطی‌ های اروپایی و عادی های آمریکایی) وارد بازار اروپا شد. خودرویی با پیشرانه پیشرفته ‌تر و مصرف کمتر که در عین حال ظاهر یک سدان را داشت و دقیقاً همان چیزی بود که بازار اروپا انتظار آن را می ‌کشید. یک سدان کم مصرف و جادار شهری! حال به نظر عرضه i40 منطقی ‌تر است. اما این خودرو نیز مانند تمام خودروهای دیگر بازار میان رده ‌ها بی ‎نقص نبود. در ادامه با ما همراه باشید تا برتری‌ ها و نقص‌ های این خودرو را در بازار فعلی ایران بررسی کنیم.

ویژگی ‌های مثبت هیوندا i40

مصرف سوخت کم هیوندای i40

حرف از مصرف سوخت شد، بنابراین بهتر است اشاره ‌ای به میزان مصرف بنزین این خودرو نیز بیاندازیم. این خودرو با وزن تقریبی ۱٫۵ تنی خود و نیز موتور ۲ لیتری تنها ۷٫۴ لیتر بنزین در سیکل ترکیبی می ‌سوزاند. این اعداد و ارقام نشان از برتری نسبی این خودرو نسبت به مدل سوناتا در بازار آمریکا دارد. بنابراین اولین دلیل اروپایی‌ ها برای خرید هیوندا i40 در این خودرو یافت می‌ شود. اما عرضه محدود این خودرو در ایران و نیز حضور رقیب قدر و لوکسی مانند سوناتا در بازار کشورمان هنوز هم اعتبار این خودرو را در چشم خریداران بالاتر نمی ‌برد. با اجاره هیوندای از پرارین خودرو تجربه رانندگی متفاوتی را تجربه نمائید.

پیشرانه مدرن‌ تر از سوناتا

هرچند بسیاری معتقدند که هیوندا i40 از لحاظ فنی شباهت بسیاری به سوناتا دارد. اما در این باره باید گفت موتور ۲ لیتری GDI این خودرو نیرویی معادل موتور ۲٫۴ لیتری سوناتا تولید می‌ کند که معادل ۱۷۴ اسب بخار است. این نیرو به همراه گشتاور ۲۱۴ نیوتون متری می ‌تواند شتاب ۹ ثانیه ‌ای را برای هیوندا i40 به ارمغان می ‌آورد. بنابراین خریداران اروپایی برای خرید هیوندا i40 دلایل بیشتری از مصرف سوخت کم آن دارند.

فرمان‎ پذیری و کنترل بسیار خوب هیوندای i40

هرچند اکثر ما نسبت به خودروهای کره ‌ای گاردی داریم که البته در طول این سال ‌ها کمی ضعیف‌ تر شده است. اما باید خدمتتان عرض کنم که تلاش‌ های هیوندای در دهه اخیر این خودرو را به تکنولوژی‌ های بسیاری رسانده است که آن را در میان ۱۰ خودروساز برتر دنیا قرار می‌ دهد. از جمله مشکلاتی که در دهه های قبل خودروهای کره ‌ای با آن مواجه بودند، عدم فرمان ‌پذیری و هندلینگ خودرو در پیچ‌ های تند و سرعت ‌های بالا بود. حال در این مدل هیوندای با استفاده از تکنولوژی‌ های جدید خود، توانسته این امکان را برای رانندگان فراهم کند که به راحتی در مانور و سر پیچ کنترل خودرو خود را به دست بگیرند و با خیال آسوده ‌تری رانندگی کنند. حال می ‌توان نتیجه گرفت که چرا خرید و فروش هیوندا i40 در بازار اروپا بیشتر از خودروهای هاچ بک آن بوده است.
مشکلاتی هیوندای i40 در ایران

عرضه بسیار محدود هیوندای i40

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، عرضه محدود این خودرو در ایران باعث سردرگمی بسیاری از مشتریان شد. البته شاید بتوان گفت با وجود مدل موفق هیوندا سوناتا، عرضه هیوندا i40 فکر خوبی نبود. زیرا همه می ‌دانند که خریداران ایرانی به خودروهای استیشن و جمع ‎و ‎جور علاقه زیادی ندارند. بنابراین به جای خرید هیوندا i40 مسلماً به سراغ مدل زیباتری مانند سوناتا، آزرا و یا النترا می ‌رفتند. البته باید این موضوع را نیز یادآور شد که دلیل اصلی سردرگمی ‌ها برابر بودن قیمت هیوندا i40 با سوناتا بود که خریداران را از خرید این خودرو منصرف می‌ کرد.

تعلیق نسبتاً خشک هیوندای i40

حال که هیوندا i40 در میان رقبای اروپایی خود قد علم کرده است، بنابراین بهتر است کیفیت ساخت آن را نیز با خودروهای اروپایی مقایسه کنیم. در مقایسه با خودروهای موجود در بازار اروپا، سیستم تعلیق این خودرو نسبتاً خشک است و روی دست‎ اندازها کوبش‌ ها را به داخل کابین منتقل می ‌کند که البته این مورد تا حد زیادی به نوع لاستیک ‌های آن باز می ‌گردد. این موضوع می ‌تواند برای رانندگی‌ های طولانی مدت در مسیرهای شهری کمی آزار دهنده باشد.

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

با اجاره خودرو لاکچری پرارین لذت رانندگی را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *