با کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان؛ سمند ELX سورن بخریم یا آریو؟

از همان روزی که دروازه بازار خودروی ایران به روی خودرو های چینی، کره ‌ای و ژاپنی باز شد، شرکت ‌های داخلی خودروسازی فهمیدند نباید دست روی دست گذاشت و تکاپویشان آغاز شد. حتی سایپا و ایران خودرو، دو کمپانی برجسته این صنعت به فکر انعقاد قرارداد فعال ‌سازی خط مونتاژ خودرو های وارداتی افتادند؛ مثل سایپا اس ۳۰۰ که به آن آریو می‌ گویند و مدتی پس از استقبال از نسخه چینی این خودرو ( زوتی زد ۳۰۰) ساپیا تصمیم به مونتاژ آن گرفت که تا اینجای کار موفق عمل کرده است. در آن سوی دیگر داستان علاوه بر تقویت خط مونتاژ، خط تولید خودرو های بومی نیز با برنامه ‌تر شد. مثلا ایران خودرو از ساال ۱۳۸۸ مدل‌ جدیدی از سمند را رونمایی کرد: سمند سورن ELX که می‌ توان آن را خودرویی به جرات بومی دانست. هر دو خودرو در بازار ماشین‌ های کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان هوادار دارند.

مطالعه مطلب ” دو راهی خرید آریو و ۲۰۷؛ جدال لب مرزی ” را پیشنهاد میکنیم

مقایسه قدرت موتور سورن و آریو

سمند سورن چیزی است ما بین سمند معمولی و سمند LX. این خودرو هم در ظاهر و هم در آپشن‌ های تعبیه شده با نمونه قدیمی ‌تر تفاوت ‌هایی دارد. سمند سورن ای ال ایکس به یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه مجهز است که ۱۸۰۰ سی سی حجم دارد. آریو سایپا اما با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم‌ های ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی عنوان شده است. حداکثر اسب بخاری که سمند ای ال ایکس و اس ۳۰۰ تولید می ‌کنند به ترتیب ۱۱۴ و ۱۱۲ اسب بخار است.

مقایسه طراحی سورن و آریو

سمند سورن ELX تنها در گیربکس دنده دستی ساخته شده، در حالی که آریو سایپا هم مدل دنده دستی دارد و هم دنده اتوماتیک. با این وجود حتی نمونه دنده اتوماتیک اریو با مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر کمتر از سمند سورن ای ال ایکس با رقم ۷٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش می‌ شود. از سویی ظاهر آریو کاملا لاکچری و متناسب با مد روز است. کابین این خودرو با یک صفحه مانیتور نمایشگر صوتی و صندلی های چرمی، اتاقی شیک و مجلل را نشان می ‌دهد. این در حالی است که سمند سورن ELX در این زمینه‌ ها حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

مقایسه آپشن های سورن و آریو

جی پی اس، دوربین دید عقب، سانروف، تهویه مطبوعی دستی یا اتوماتیک، فرمان هیدرولیک با قابلیت تلسکوپی، چراغ‌ های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور و کلید ضد سرقت تنها چند آپشنی است که اریو دارد و خبری از آن ‌ها در سمند سورن ای ال ایکس نیست.

تا اینجای کار به نظر می ‌رسد برتری با سایپا اس ۳۰۰باشد؛ پس طبیعی است اگر بگوییم قیمت خرید این خودرو از سمند سورن ELX کمی بیشتر است.

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

با اجاره خودرو لاکچری پرارین لذت رانندگی را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *