کدام مدل از پاژن برای سفر های آفرودی بهتر است؟

می ‌توان با ارفاق پاژن را لندرور دیفندر ایرانیان نامید. دلیل این لقب این است که در انتهای دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ پس از اتمام جنگ تحمیلی کمپانی مرتب خودرو تصمیم گرفت از روی مدل آمریکایی لندرور دیفندر یک نسخه ایرانی تولید کند تا این خودرو پرکاربرد پس از جنگ نیز با قیمت پایین ‌تر در کشور مورد استفاده ایرانیان قرار گیرد. حاصل این تصمیم تولید محصولی به نام پاژن بود. نامی که برای بسیاری از جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ نوستالژی هیجان ‌انگیزی محسوب می ‌شود.

پس از باب ‌شدن آفرود در میان جوانان دهه ۷۰ و ۸۰، پاژن محبوبیت بسیار بیشتری پیدا کرد. چرا که بسیاری از جوانان آن زمان با هزینه کمی صاحب یک خودرو آفرود توانمند می‌ شدند.
پاژن هم ‌اکنون نیز با مدل جدید خود به نام پاژن هرور در میان آفرود های ایرانی دلبری می ‌کند و توانسته بسیاری از جوانان طالب هیجان نسل جدید را به سمت خود جذب کند. در ادامه قصد داریم اتاق ‌های مختلف پاژن کلاسیک و جدید را که هم ‌اکنون نیز در بازار موجود هستند را بررسی کنیم و ببینیم کدام ‌یک از آن ‌ها برای آفرود سواری بهتر است.

پاژن دو کابین

پاژن دو کابین یا چهار در، در داخل کابین خود برای ۴ نفر سرنشین جای کافی دارد. مدل‌ های مختلف پاژن در هر دهه مشخصات تقریباً مشابهی داشتند. اگر بخواهیم دقیق ‌تر بررسی کنیم این پاژن ‎های دو کابین به دلیل وزن میانه ‌ای که دارند در هر نوع آفرودی می‌ توانند شما را همراهی کنند. البته همان‌طور که می ‌دانید برای سفر های آفرودی باید تجهیزات کامل آفرود را به خودرو آفرود خود اضافه کنید تا از حداکثر عملکرد آن استفاده کنید. این‌ که دقیقاً کدام ‌یک از مدل ‌های پاژن بر ای آفرود مناسب‌ تر است بیشتر به مسیر هایی که انتخاب می‌ کنید بستگی دارد. به‌ طور مثال اگر بخواهید مسیر طولانی را برای آفرود کردن در طبیعت طی کنید، خرید پاژن دو کابین به نظر گزینه مناسبی نیست زیرا فضای زیادی برای حمل بار در اختیار شما قرار نمی ‌دهد. اما در عوض برای مسیر های نزدیک ‌تر می ‌توانید روی این خودرو حساب کنید.

پاژن تک کابین

پاژن تک کابین یا دو در، در واقع همان ۴ صندلی را در اختیار سرنشینان قرار می ‌دهد اما مسلماً فضای کمتری نسبت به مدل دو کابین دارد. به همین جهت اگر به سفر های دست جمعی آفرودی را ترجیح می ‌دهید پاژن تک کابین در سفر های طولانی کمی آزار دهنده خواهد بود. افرادی که به فکر خرید پاژن تک کابین هستند بیشتر به‌ صورت تک نفره و یا دو نفره به آفرود سواری می ‌پردازند. از لحاظ عملکرد و مشخصات فنی نوع تک کابین و دو کابین تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و تنها معیار انتخاب برای این دو، ترجیح خریدار برای خرید هرکدام است.

پاژن وانت دو کابین

پاژن وانت دو کابین پر کاربرد ترین و پر فروش ‌ترین مدل پاژن است. این خودرو به سبب فضای حمل بار فراوانی که در پشت کابین در اختیار سرنشینان قرار می ‌دهد برای سفر های طولانی آفرودی مناسب ‌تر است. زیرا با استفاده از آن می ‌توانید غذا و سوخت مورد نظر خود را برای مدت طولانی به همراه داشته باشید و مسیر های بکرتری برای آفرود سواری پیدا کنید.

مطالعه مطلب “تویوتا فورچونر گزینه‌ی مناسبی برای آفرود” را به شما پیشنهاد میکنیم

از این‌ رو اگر به آگهی ‌های مربوط به فروش پاژن در سایت های آنلاین نیز سری بزنید خواهید دید که میزان خرید و فروش پاژن وانت دو کابین از سایر مدل ‌ها بیشتر است. بنابراین می ‌توان گفت خرید پاژن وانت دو کابین میان گزینه‌ های موجود از پاژن در ایران گزینه مناسب ‌تری است. با توجه به این ‌که مرتب خودرو به ‌تازگی مدل هرور خود را نیز به ‌صورت وانت دو کابین به بازار ارائه کرده، مدل‌ های جدید این اتاق نیز برای خرید در دسترس است.

مشخصات فنی مدل‌ های مختلف پاژن

پاژن از بدو تولد خود تا کنون موتور های متفاوتی را در دل خود جای ‌داده است. البته ناگفته نماند که بسیاری از صاحبان این خودرو ها به سبب ارتقاء توانایی ‌های خودرو، موتور آن را نیز تعویض کرده‌ اند و ویژگی ‌های متفاوتی به آن داده ‌اند. اما به ‌طور کلی پاژن سال‌ های ۷۰ تا ۷۶ مرتب خودرو از موتور های اسپانیایی مشهور به سانتانا و در سال‌ های ۷۷ تا ۸۰ نیز از موتور های پاترول بهره می‌ برد. بیشترین تغییرات نیز روی این موتور های انجام ‌شده است. به همین دلیل نیز اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست. اما پس ‌از آن در سال ‌های ۸۰ تا ۸۵ موتور های ۶ سیلندر V شکل روی آن کار گذاشته شد، این موتور های کره ‌ای که به موتور پاجرو نیز مشهور بود به همراه یک گیربکس ۵ سرعته توانایی تولید ۱۶۵ اسب بخار نیرو و ۲۴۵ نیوتون متر گشتاور را داشت. تا زمان پیش از ارائه پاژن هرور، تمام مدل‌ های موجود در بازار به ‌صورت پیش ‌فرض با این موتور در بازار حضور داشتند.

ورود پاژن هرور توانایی‌ های بیشتری را برای نسل جدید این آفرود ایرانی تأمین می ‌کرد. موتور ۲٫۸ لیتری دیزلی که از وانت ‌های فوتون به عاریت گرفته‌ شده بود، در این خودرو ۱۶۵ اسب بخار نیرو و ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید می ‌کرد. از آن‌ جهت که در خودرو های آفرودی گشتاور موتور اهمیت بیشتری دارد، در این نسل جدید نیز شاهد گشتاور بیشتر و کشش بالاتر برای مسیر های سخت و صعب ‌العبور آفرودی هستیم.

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

با اجاره خودرو لاکچری پرارین لذت رانندگی را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *