بررسی دو رقیب چینی؛ لیفان ۸۲۰ بخریم یا بسترن B50f

هر چه می ‌گذرد جولان خودروهای چینی در کشور بیشتر می ‌شود. در سال گذشته ۱۵ برند چینی در ایران حضور داشتند و روز به ‌روز به تعداد فروش برند ها نیز افزوده می ‌شود. استقبال نسبتاً خوب مردم از این خودروها نیز باعث شده که بازار ایران به بازار مناسبی برای شرکت‌ های چینی تبدیل شود، هرچند که باید توجه داشت مردم انتخاب دیگری با این حدود قیمت شاید نداشته باشند.

اگر قصد خرید یک کراس اوور یا سواری خانوادگی را از بین خودروهای چینی داشته باشید احتمالاً به گزینه‌ هایی ازجمله لیفان ۸۲۰ و بسترن B50f برخورد کنید. در این مطلب می ‌خواهیم مقایسه‌ ای بین این دو خودروی چینی داشته باشیم و بررسی کنیم که در بازار امروز کدام ‌یک ارزش خرید بیشتری دارند؟

در مقاله ” پرفروش ترین خودروهای چینی در بازار جهانی که در ایران نیز موجودند ” میتوانید مروری بر پرفروش ترین خودروهای چینی و مشخصات آنها داشته باشید

کمپانی مادر

بسترن B50f که به آسا نیز معروف است تحت مالکیت برند فاو قرار دارد. فاو یکی از باسابقه ‌ترین خودروسازی ‌های دولتی چین است که بیش ۵۰ سال سابقه دارد. این خودروساز چینی توسط گروه بهمن در ایران نمایندگی می ‌شود. از حضور بسترن در ایران حدود ۵ سال می ‌گذرد و امروز مونتاژ این خودرو در کشور متوقف شده است که شاید همین یک امتیاز منفی برای خرید این خودرو باشد.

از طرفی لیفان ۸۲۰ را کمپانی چینی لیفان تولید کرده است. شرکتی که شاید خیلی نتوان عنوان تولید کننده با کیفیت را برازنده آن دانست. تجربه لیفان ۵۲۰ و ۶۲۰ نیز تائید کننده همین ادعاست؛ اما لیفان با خودروی ۸۲۰ خود قصد ارائه با کیفیت ‌تری نسبت به قبل را دارد. لیفان اولین بار سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه پکن رونمایی شد ولی از حضورش در ایران چیزی حدود ۳ سال می ‌گذرد که از این حیث خودروی جدید تری به ‌حساب می ‌آید. نمایندگی لیفان را کرمان موتور به عهده دارد.

مقایسه مشخصات فنی لیفان ۸۲۰ و بسترن B50f

بسترن از پیشرانه ‌ای ۱٫۸ لیتری که توان تولید ۱۴۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن‌ متر گشتاور دارد، بهره می ‌برد. نیروی تولید شده توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ ها منتقل می ‌شود.

در آن ‌طرف موتور لیفان ۲٫۴ لیتری بوده و گشتاور و توان تولید شده توسط این موتور نیز به ترتیب ۲۲۶ نیوتن‌ متر و ۱۵۸ اسب بخار است. همانند بسترن، لیفان نیز از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخ های جلو استفاده می ‌کند. در کل بررسی مشخصات فنی خودروها حکایت از برتری نسبی لیفان ۸۲۰ دارد.
شتاب صفرتا صد لیفان ۸۲۰ حدود ۱۳٫۵ ثانیه است که تقریباً چیزی حدود یک ثانیه از بسترن B50f بیشتر است که دلیل آن ۱۵۰ کیلوگرم اضافه ‌وزن لیفان نسبت به بسترن است.

در ساخت هر دو خودرو استفاده از ABS/EBD و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD در دستور کار قرارگرفته است.

مقایسه طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰ و بسترن B50f

فاو بسترن B50f بر پایه پلتفرم مزدا ۶ بنا شده است و اسکلتی به همان شکل دارد. طراحی ظاهری این خودرو توسط شرکت معروف ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته است. درمجموع ظاهر این ماشین ظاهری لوکس و درعین ‌حال جذاب و خشن است. ارتفاع کم آن تا زمین باعث شده است که اسپرت تر و درنتیجه جوان ‌پسند تر به نظر برسد.

در سوی دیگر مسئولین و مهندسان کمپانی لیفان ادعا دارند که در طراحی ظاهری این خودرو از تویوتا کمری الهام گرفته‌ اند. ادعایی که با اندکی بررسی چندان بی ‌ربط هم نشان نمی ‌دهد.

ازلحاظ ابعاد این خودرو طولی برابر ۴۸۶۵ میلی ‌متر دارد که حدود ۴۰ سانتی‌ متر از رقیب خود بیشتر است. همین باعث شده است که لیفان یک خودروی کشیده به نظر برسد و از این حیث به جذابیت ظاهری بالایی دست پیدا کند. با این ابعاد نسبتاً بزرگ، لیفان چرخ‌ های بزرگ ‌تری را می ‌طلبید و اندازه ۱۶ اینچی چرخ‌ ها در نمای جانبی کمی در ذوق مخاطب می‌ زند.

مقایسه قیمت لیفان ۸۲۰ و فاو بسترن B50f

همان‌ طور که در بالا ذکر شد حدود یک سال از توقف تولید بسترن B50f در کشورمان می ‌گذرد پس مدل‌ های صفرکیلومتر این خودرو را در بازار نمی ‌توانید پیدا کنید. مدل‌ های سال ۹۶ این خودرو که کارکردی زیر ۴۰ هزار کیلومتر دارند را در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان می‌ توانید خریداری کنید.

مدل صفرکیلومتر و تولید سال ۹۷ لیفان در بازار موجود است که می ‌توانید با بودجه ‌ای در حدود ۵۰۰ میلیون تومان صاحب یکی از آن‌ ها شوید.

اگر قصد خرید مدل ‌های کارکرده و دست ‌دوم بسترن B50f و یا لیفان ۸۲۰ را دارید ما نمونه‌ های سال ۹۵ آن ‌ها ازلحاظ قیمت مقایسه کرده‌ ایم.

در پایان باید بگوییم ازلحاظ کیفیت، بسترن B50f و لیفان ۸۲۰ تقریباً در یک رده قرار می‌ گیرند و هر دو از خودروهای با کیفیت چینی محسوب می‌ شوند. انتخاب برحسب ظاهر نیز کاملاً سلیقه ‌ای می ‌باشد. اگر جوان هستید و تمایل به ماشین ‌های اسپرت دارید شاید بسترن بهتر بتواند شما را راضی کند. از آن ‌طرف لیفان خودرویی است که در عین جذابیت ظاهری سنگین و با وقار دارد و شاید برای یک فرد میان‌ سال گزینه بهتری باشد. البته باید به توقف تولید خودروی بسترن B50f در ایران نیز توجه داشته باشید.

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

با اجاره خودرو لاکچری پرارین لذت رانندگی را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *