تارا یا شاهین؟ کدام خودرو با کیفیت تر است؟

تارا یا شاهین؟ کدام خودرو با کیفیت تر است؟ «?Tara or Shahin? Which car is better» در بازار خودروی ایران به دلیل انحصار و حاشیه امنی که دولت برای دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا ایجاد کرده بود، این دو غول خودروسازی داخلی سال‌ها به فکر طراحی و توسعه محصولات جدید نبودند تا اینکه با حضور چینی‌ها انواع خودرو در بازار داخلی، زنگ خطر را برای این دو شرکت خودروسازی به صدا درآورده و همین امر موجب عرضه محصولاتی مانند دنا پلاس، دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهین و در نهایت تارا در بازار داخلی شده است.

سایپا شاهین و ایران خودرو تارا به عنوان دو خودروی جدید ایرانی معرفی کرده اند. مقایسه مشخصات فنی، امکانات و طراحی محصولات جدید ایران خودرو و سایپا به آشنایی با این دو خودرو کمک می کند.

ایمنی خودرو تارا چگونه است؟

 

چگونگی ساخت تارا و شاهین

شاهین و تارا از بسیاری جهات شبیه هم هستند. هر دو از سدان های نسبتا جمع و جور و اقتصادی شهری با ساختار فنی نسبتا مدرن (نسبت به سایر محصولات ایرانی) و از نظر مشخصات فنی به هم نزدیک هستند. اما آنها فلسفه وجودی کاملاً متفاوتی دارند زیرا شاهین یا رهام پروژه بزرگ و استراتژیکی برای سایپا است که قرار بود برای سایپا به عنوان یک پلتفرم مدرن و مستقل هویت جدیدی ایجاد کند اما تارا برعکس؛ قبل از تحریم های اخیر در صنعت خودرو اصلا قرار نبود وجود داشته باشد، زیرا داخلی سازی و مونتاژ پژو 301 در قرارداد پسا تکمیلی پژو و ایران خودرو دیده می شد و اگر این توافق محقق می شد، تولید تارا جایی در بین خودروها نداشت.

ایمنی خودرو شاهین به چه صورت است؟

اما پس از بازگشت تحریم ها و خروج ناگهانی پژو از بازار ایران، مدیران ایران خودرو به یکباره تصمیم گرفتند نسخه داخلی پژو 301 را در کمترین زمان ممکن به بازار عرضه کنند و نتیجه چیزی جز ایجاد پروژه K132 نبود که در نهایت تغییر نام یافت و تارا نامیده شد و رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو و شاهین سایپا شد.

مقایسه تارا و شاهین از نظر ظاهری

نمای بیرونی تارا و شاهین چندان شبیه هم نیست اما هر دو در تقلید از خودروهای خارجی شبیه هم هستند. تارا در نقش فیس لیفت پژو 301 ضعیف عمل کرده است. اما عقب و جلوی این دو خودرو شبیه خودروهای مرجع نیست و تنها نمای جانبی آن ها یادآور خودروهای اروپایی است.

شاهین نسبت به تارا بدنه‌ای ساده‌تر دارد، اما قطعه مثلثی اضافه‌شده به چراغ‌های عقب کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسد. در مقابل، اشکال هندسی چند ضلعی روی جلوپنجره تارا نیز بی مهارت هستند. چراغ های عقب این خودرو با اینکه تغییرات زیادی در آن ایجاد شده است، باز هم قابل با بدنه هماهنگ نیست.

در مجموع می توان گفت شاهین سایپا چهره ایرانی تری دارد اما ایران خودرو نیز در طراحی تارا تمام تلاش خود را کرده است تا خودرویی مدرن را با کمترین هزینه عرضه کند.

نمای داخلی تارا نمای داخلی شاهین

اگر به داخل تارا و شاهین نگاه کنیم، چهار تا پنج سرنشین بزرگسال می توانند در کابین این دو خودرو باشند. اما تارا در مورد صندوق عقب چیز بیشتری برای گفتن دارد. تارا از صندوقی بسیار بزرگ با ظرفیت 640 لیتر استفاده می کند در حالی که صندوق عقب شاهین تنها 420 لیتر حجم دارد.

مقایسه تارا و شاهین از نظر فنی

تارا ایران خودرو از موتور ارتقا یافته پژو 206 تیپ 5 موسوم به TU5 پلاس، 150 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دریافت می کند. این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی بوده و در محفظه احتراق هر یک از سیلندرهای آن 4 سوپاپ وجود دارد.

موتور شاهین سایپا با نام m15turbo نسخه اصلاح شده موتور هشت سوپاپ تیبا است که به سیستم توربوشارژ مجهز شده است. موتور شاهین سایپا 110 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. در حال حاضر این میزان نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود اما به احتمال زیاد در آینده از جعبه دنده اتوماتیک در کنار پیشرانه شاهین استفاده خواهد شد.

خودرو تا بهتر است یا شاهین؟

از طرفی نسخه دستی تارا مجهز به گیربکس 5 سرعته قادر است در 9.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز حدود 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.

تارا اتوماتیک به گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز مجهز است و رسماً 11.5 ثانیه طول می کشد تا فرآیند شتاب گیری صفر تا 100 انجام شود که در عمل احتمالاً 12 تا 12.5 ثانیه طول می کشد. میانگین مصرف سوخت آن 7.15 لیتر در 100 کیلومتر است.

در نهایت با توجه به مشخصات فنی این دو خودرو می توان گفت که اگرچه شتاب و چابکی سایپا شاهین نسبت به ایران خودرو تارا کمی کمتر است، اما این تفاوت چندان شدید نیست و در مجموع دو سدان داخلی توانایی فنی قابل قبول و قانع کننده ای دارند.

مقایسه تارا و شاهین از نظر ایمنی

به نظر می رسد شرکت سایپا در تست تصادف از جلو و بغل شاهین موفق به اخذ استاندارد ECE اروپا شده است و از این رو مشخص است که این شرکت نسبت به سایر رقبا از ایمنی محصول جدید خود اطمینان بالایی دارد. از طرفی تارا ایران خودرو در تست تصادف بین المللی شرکت نکرد اما با توجه به همسان بودن پلت فرم آن با پژو 301 که موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر اروپایی شده است، می توان تا حدودی دلگرم شد.

امکانات رفاهی خودرو تارا

با این حال نمی توان دقیقاً گفت که کدام یک از این دو خودرو ایمن تر است و تنها می توان امیدوار بود که هر دو سدان جدید ایرانی حداقل استانداردهای ایمنی لازم برای حفظ سلامت سرنشینان را رعایت کرده باشند.

در جدول زیر به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر تجهیزات ایمنی پرداخته ایم:

مدل خودرو شاهین تارا
تجهیزات ایمنی و حفاظتی قفل مرکزی، ایموبیلایزر، ایزوفیکس ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشین جلو 3 نقطه با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، سنسور TPMS سیستم قطع خودکار سوخت
کیسه هوا دو کیسه هوا SRS (مخصوص راننده و سرنشین جلو) دو کیسه هوا (مخصوص راننده و سرنشین جلو)
سیستم ترمز ترمزهای EBD،ABS،BAS، ترمز جلو و عقب دیسکی سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمزجلو دیسکی جلو با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکیHSA، ESC،TCS،HBA

 

مقایسه تارا و شاهین از نظر امکانات رفاهی

تجهیزات و امکانات تارا در نسخه دستی عبارتند از: فرمان برقی با دکمه های کنترلی، دو کیسه هوا، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، بلوتوث، دی لایت، آینه های جانبی برقی، شیشه های برقی، سیستم نظارت بر باد لاستیک ها، کروز کنترل و تهویه خودکار.

تارا اتوماتیک از امکاناتی مانند: کیسه هوای جانبی جلو، گرمکن آینه های جانبی، دوربین دید عقب، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و باران، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای علاوه بر امکانات تارای دستی بهره می برد.

مشخصات فنی تارا

شاهین دستی در دو تیپ مختلف به نام های S و G عرضه شده است که نوع S مجهز به دو کیسه هوا، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، دی لایت و چراغ های اتوماتیک است.

تجهیزات شاهین S هرگز برای یک ماشین مدرن کافی نیست. اما در تیپ G، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمه های کنترلی روی فرمان و دوربین دید عقب نیز به تجهیزات شاهین S اضافه شده است تا اوضاع کمی بهتر شود.

بالاخره تارا یا شاهین؟

در پایان باید گفت شاهین و تارا اگرچه در مقایسه با سایر محصولات برند ملی صنعت خودرو گامی مثبت به جلو محسوب می شوند، اما هنوز راه نسبتا زیادی تا تبدیل شدن به خودروهای کلاس یک جهان در پیش دارند. از رقبای تقریباً همسان و با سگمنت یکسان این دو خودرو در کشورمان می توان به دنا پلاس در دو نوع تنفس طبیعی و توربو جک J4 و برخی خودروهای دست دوم مانند جک J5 یا آریزو 5 اشاره کرد که در صورت برطرف کردن عیب های مونتاژ، تارا و شاهین با پشتیبانی از خدمات پس از فروش فراوان و مزیت های مشابه قطعا می توانند برخی از رقبای چینی خود را در چنگال قرار دهند و حتی بر رقبای خود غلبه کنند.

مشخصات فنی شاهین

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

با اجاره خودرو لاکچری پرارین لذت رانندگی را تجربه کنید.


لینک کوتاه

b2n.ir/q21503

3 دیدگاه دربارهٔ «تارا یا شاهین؟ کدام خودرو با کیفیت تر است؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *