نگاهی به تایم لاین کیا کارنز

کیا کارنز یک مینی ون یا ون چند منظوره MVP است که تا به حال سه نسل از آن روی خط تولید کیا قرار گرفته است. کیا برای این که نظر خانواده ‌های اروپایی را جلب کند و بعد از موفقیت کیا کارنیوال به عنوان یک مینی ون محبوب در آمریکا، در دسته ون ‌های جمع و جور هم جای پای محکمی در سرزمینی یانکی ‌ها پیدا کند، روی کیا کارنز سرمایه گذاری گسترده ‌ای انجام داده بود. با این حال به جز یک دوره موفق، فروش کیا کارنز در آمریکا شرایط خوبی نداشت و حتی نسل سوم آن در بازار آمریکا حاضر نیست. کیا کارنز به صورت نسبتاً گسترده بین سال‌ های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ وارد ایران نیز شده است. با این حال خرید کیا کارنز در ایران، به دلیل قرار گرفتن در محدوده قیمتی سدان ‎های محبوب بازار و عدم علاقه اکثر مردم به خودروهای ون، هیچ گاه به گزینه‌ های اصلی خانواده‌ های ایرانی تبدیل نشد. ما در پرارین خودرو  در ادامه این مقاله می ‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به تاریخچه این خودور ارزشمند و با شرایط آن در بازارهای جهانی آشنا شویم.

نسل اول کیا کارنز ۱۹۹۹ – ۲۰۰۶

کیا اولین نسل از کیا کارنز را در می سال ۱۹۹۹ وارد بازار کرد. این نسل با نام سری RS نیز شناخته می ‌شود و نام‌ های مختلفی نیز در سراسر جهان برای آن در نظر گرفته شده است. بعد از استقبال خوب از کیا کارنز در کره، خط مونتاژ این خودرو در اندونزی، مالزی و ویتنام نیز شروع به کار کردند. در سال ۲۰۰۲ نسخه فیس لیفت این نسل نیز وارد بازار شد و به دلیل ظاهر بهتری که داشت با استقبال نسبتاً خوبی نیز مواجه شد. کیا کارنز نسل اول با موتورهای ۱٫۸ و ۲٫۰ لیتری بنزینی به بازار عرضه می ‌شد و در کنار این موتورها نیز از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی استفاده می‌ شد. این نسل هیچ گاه وارد ایران نشد.

نسل دوم کیا کارنز ۲۰۰۶ – ۲۰۱۳

بعد از موفقیت های نسل اول کیا کارنز به خصوص در بازارهای جنوب شرق آسیا نوبت به نسل دوم این خودرو با کد un رسید تا با وارد شدن به بازارهای شمال آمریکا و استرالیا محبوبیت زیادی کسب کند. این خودرو در استرالیا و آمریکا با نام روندو شناخته می‌ شود. فروش کیا کارنز با نام روندو ابتدا در کانادا شروع شد و بعد از یک سال تأخیر به آمریکا رسید. در همین زمان فروش کیا کارنز در آمریکا به ۲۰ هزار دستگاه در سال رسید. سپس در بهار سال ۲۰۰۸ وارد بازار استرالیا نیز شد. در همین زمان ‌ها بود که کیا کارنز به بازار ایران نیز راه پیدا کرد. کیا کارنز در نسل دوم با موتورهای ۲٫۰ و ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر به همراه ۲٫۷ لیتری v6 به بازار عرضه می‌ شدند. به جعبه دنده ‌های قبلی این خودرو نیز دو جعبه دنده ۶ سرعته دستی و ۵ سرعته اتومات نیز اضافه شد تا سلایق بیشتری را پوشش دهد. بیشترین نمونه‌ های کیا کارنز وارد شده به ایران مربوط به همین نسل هستند. هر چند بازار خرید و فروش کیا کارنز نسل دوم در ایران چندان پرطرفدار نیست.

کیا کارنز نسل سوم ۲۰۱۳

نسل سوم کیا کارنز یا همان سری RP در پاییز سال ۲۰۱۳ به بازار آمد. متاسفانه موتور ۶ سیلندر قدرتمند نسل دوم از این نسل حذف شده بود ولی طراحی جذاب‌تر، امکانات مناسب و موتور بهینه نکات مثبت این خودرو را نسبت به نسل ‌های قبلی آن بیشتر کرده‌ اند. هر چند در ابتدا فروش کیا کارنز نسل دوم در آمریکا خوب بود اما با افت شدید فروش، تصمیم گرفته شد که نسل سوم این خودرو در بازار آمریکا ارائه نشود. با این حال در کانادا و اروپا موفقیت‌ هایی نصیب کیا کارنز شد. نسل سوم کیا کارنز با دو موتور بنزینی ۱٫۶ و ۲٫۰ لیتری به همراه موتور ۱٫۷ لیتری دیزل وارد بازار شد. علاوه بر این گزینه‌ های گیربکس خودرو نیز تغییر کرد و گیربکس ۶ دنده اتومات و دستی به همراه یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه در لیست انتخاب ‌های مربوط به این خودرو قرار گرفت. نسل سوم به ایران نیز آمد. کیا کارنز نسل سوم موجود در ایران به موتور ۲٫۰ لیتری GDi و گیربکس ۶ دنده اتومات مجهز شده است و سطح امکانات بسیار خوبی نیز دارد. این خودرو در حال حاضر جزو مینی ون‌ های جمع و جور و خاص ایران است که طرفداران منحصر به فردی دارد.

شرکت اجاره خودرولاکچری پرارین انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به اجاره خودرو و تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید.

لینک های بیشتر yun.ir/2jkep3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *