فورد LTD؛ نشانی اصیل از طراحی آمریکایی

فودر LTD یکی از بزرگترین سدان ‌های تولید شده فورد است که از سال‌ های ۱۹۶۵ تا ۱۸۹۶ میلادی تولید می ‌شد. این خودرو که مانند هم دوره ‌ای‌ های خود با طراحی طویل خود نشان ‎گر اصالت طراحی آمریکایی برای امروزی ‌هاست، یکی از خودرو های محبوب دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بود. همانطور که می دانید، مردم آمریکا از ابتدای تولید خودرو تا کنون به خودرو های فول سایز و طویل علاقه داشتند. هنوز هم این سلیقه در بسیاری از خریداران آمریکایی دیده می ‌شود. در چنین شرایطی فورد با طراحی مدل LTD خود توانست قلب خریداران این کشور را نشانه بگیرد و به محبوبیت خود در صنعت خودروسازی بیافزاید.

فورد LTD به تعداد محدودی در سال ۱۹۷۳ وارد ایران شد. در آن زمان مردم ایران نیز از استایل طراحی خودرو های آمریکایی بیشتر استقبال می ‌کردند. زیرا این خودرو ها پاسخگوی خلق تجملگرای ایرانیان بود. اما خرید و فروش فورد LTD به دلیل محدودیت ساختی که داشت نتوانست حضور ممتدی در بازار ایران داشته باشد. از این رو اکنون تنها تعداد انگشت شماری از این خودرو در ایران موجود است. اما با این حال این خودرو در بازار آمریکا توانست موفقیت زیادی کسب کند. در ادامه این مطلب به معرفی نسل‌ های این خودرو می ‌پردازیم.

 

نسل اول فورد LTD (1965-1968)

نسل اول این خودرو که با نام فورد گلکسی ۵۰۰ LTD مشهور است، با امکاناتی در حد یک خودرو لوکس وارد بازار شد. امکاناتی که در آن زمان تنها در خودرو های لوکسی از برند های Cadillac، Lincoln و Imperial دیده می ‌شد. اما برگ برنده ‌ای که باعث افزایش فروش فورد LTD در بازار آمریکا شد، قیمت آن بود.

آپشن ‎ها و امکانات نسل اول این خودرو شامل شیشه بالابر برقی، صندلی راننده برقی، ترمز برقی، فرمان برقی و سیستم تهویه هوا بود. با توجه به زمان ارائه این خودرو، امکاناتی که ارائه می ‌داد به نسبت قیمت فورد LTD شگفت انگیز بود. در طی این نسل هر سال به کیفیت کابین و قدرت موتور این خودرو افزوده می ‌شد و در امتداد این تغییرات میزان فروش فورد LTD نیز بیشتر می‌ شد.

در سال ۱۹۶۶ فورد LTD از گلکسی ۵۰۰ جدا شد و به عنوان نامی جداگانه و مستقل با مدل جدید خود وارد بازار شد. در ابتدا تنها مدل‌ های دو در این خودرو از سقف های هاردتاپ بهره می‌ بردند. اما در سال ‌های انتهایی نسل اول، مدل‌ های ۴ در آن نیز این نوع سقف در آن‌ ها به کار می ‌رفت.

 

نسل دوم فورد LTD (1869-1978)

نسل دوم فورد LTD تغییرات بزرگی در زبان طراحی خود داشت که به وضوح قابل مشاهده بود. از جمله این تغییرات می ‌توان به جلوپنجره و سپر این خودرو، افقی شدن چراغ‌ های جلو و رینگ ‌های این خودرو اشاره کرد که هرکدام با تغییر شکل و طرح خود جلوه‌ ای جدید به این سدان نسبتاً لوکس و خوش قیمت داده بودند.

نسل دوم فورد LTD پر از تغییرات و تصمیمات عجیب در طراحی بود. طوری که در سال اول نسل دوم این خودرو سپر و جلوپنجره به گونه ‌ای طراحی شده بود که چراغ های جلو مخفی بودند. در سال ۱۹۷۰ این طراحی به کلی منسوخ شد و چراغ ‌های جلو به صورت جفت افقی در دو طرف جلوپنجره قرار گرفتند. این تغییرات همین طور ادامه داشت تا جایی که چراغ ‌های جلو به صورت خطی طراحی شدند و جلوپنجره این خودرو نیز به کلی تغییر پیدا کرد.

 

نسل سوم فورد LTD ( 1979-1982)

نسل دوم فورد LTD که با نام مرکوری مارکیز شناخته می‌ شد، در نسل بعد به دستور جنرال موتورز آمریکا تغییر سایز داد و کوچک‌ تر شد. در این نسل نیز باز هم جلوپنجره و چراغ ‌های عقب این خودرو دچار تغییر شدند و در نهایت کل نسل سوم با استایل و زبان طراحی جدید ارائه شد.

کوچک شدن بدنه این خودرو در فضای داخل کابین این خودرو تاثیری نداشت. چرا که مهندسین آمریکایی این کار را بسیار هوشمندانه و مؤثر انجام دادند. در زیر کاپوت نسل سوم فورد LTD از موتور V6 و V8 بهره می ‌برد که نیروی بسیاری را برای این کشتی عظیم فراهم می ‌کردند. مسلماً برای افرادی که قصد خرید فورد LTD را داشتند، مصرف سوخت اهمیت چندانی نداشت و در آن زمان نیز هنوز موسسه‌ ای برای سنجش میزان آلایندگی هوا فعالیت نمی ‌کرد. به همین دلیل نیز فورد LTD هم چنان با فروش بی نظیر خود در بازار آمریکا می تاخت.

 

نسل چهارم فورد LTD (1983-1986)

این نسل آخرین نسلی بود که فورد LTD وارد بازار آمریکا و دیگر بازار های جهان می‌ شد. در این نسل طراحی ظاهری LTD کمی مدرن ‌تر به نظر می ‌آمد و نشانه‌ هایی از المان ‌های طراحی عصر جدید خودروسازی در آن دیده می ‌شد. از جمله این المان‌ ها می ‌توان به مه ‎شکن ‌های اطراف سپر، چراغ‌ های مستطیل شکل و خطوط کرومی در نمای جانبی خودرو اشاره کرد. مشخصات فنی این نسل نیز مانند نسل قبل بود. اما همانطور که انتظار می ‌رفت امکانات به روز تر و شگفت انگیز تری نیز در این نسل ارائه شد.

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

با اجاره خودرو لاکچری پرارین لذت رانندگی را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *