وضعیت استهلاک سانگ یانگ موسو چگونه ارزیابی می ‌شود؟

اگر بخواهیم عنوان بهترین شاسی بلند کره را قبل از ورود کیا موهاوی به یک خودرو اختصاص دهیم. آن خودرو قطعاً سانگ یانگ موسو است. این خودرو که به بنز چینی نیز در بازار ایران شهرت دارد، به دلیل وجود موتور بنز در دل خود از ویژگی ‌های مثبت بسیاری بهره می ‌برد که ارزش خرید سانگ یانگ موسو را در زمان خود بالا می ‌برد. این خودرو از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ توسط سانگ یانگ تولید می ‌شد. در این مدت کشورهای مختلفی مانند چین، ایران و روسیه مونتاژ این خودرو را انجام می ‌دادند. در ایران این وظیفه بر عهده شرکت مرتب خودرو بود. همان شرکتی که پاژن های معروف دهه ۶۰ را نیز مونتاژ می ‌کرد. مونتاژ این خودرو در ایران تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت و پس از آن موسو به طور کلی جای خود را به شاسی بلند های جدید سانگ یانگ داد و از خط تولید این کمپانی کره‌ ای خارج شد.

دلایل محبوبیت جهانی این خودرو را در مطلب دلایل محبوبیت شاسی بلند قدیمی کره‌ ای؛ سانگ یانگ موسو چیست؟ بخوانید

از نظر مهندسین کمپانی سانگ یانگ، موسو به قدری خوب بود که نیازی به تغییر نداشت. به همین دلیل نیز این خودرو در طول ۱۴ سال تولید خود به همان شکل اولیه باقی ماند. این موضوع هم به نفع و هم به ضرر موسو بود. اما ضررهای آن پس از سال ‌ها استفاده نمایان شد. اکنون این خودرو در بازار دست دوم ایران حضور دارد و بسیاری از افراد نیز هنوز برای خرید یک خودرو شاسی بلند به سراغ خرید سانگ یانگ موسو می ‌رفتند. حال باید دید پس از گذشت این همه سال استهلاک این خودرو چگونه ارزیابی می ‌شود؟

کیفیت و دوام قطعات سانگ یانگ موسو

همانطور که گفته شد سانگ یانگ موسو در بازار ایران به بنز چینی معروف است و دلیل آن نیز موتور تولید مرسدس بنز این خودرو است. در واقع سانگ یانگ به دلیل همکاری‌ هایی که با کمپانی مرسدس بنز داشت، زمانی برخی از موتورها و گیربکس‌ های بنز را این کمپانی تولید می‌ کرد. موسو نیز در زیر کاپوت خود از همین قطعات بهر می ‌برد که از کیفیت بسیار بالایی برخودار بودند و با استاندارهای اروپایی ساخته می ‌شدند. از آنجایی که این دو قطعه مهم در خودرو در میزان استهلاک آن نیز تأثیر بسیاری دارد، می‌ توان گفت قطعات فنی آن از دوام بسیار بالایی برخوردارند.

اما اگر قصد خرید و فروش سانگ یانگ موسو را دارید، باید به این نکته نیز توجه کنید که مدل‌ های موجود از این خودرو در بازار مربوط به بیش از ۱۰ سال پیش هستند. در این مدت هر قطعه‌ ای حتی با کیفیت ‌ترین آن ‌ها نیز دچار مشکلات بسیار زیادی می‌ شوند. بنابراین دقت کنید که در هنگام خرید سانگ یانگ موسو مدل ‌های مشکل دار آن را نخرید. زیرا در این صورت خرج بسیار زیادی روی دست شما خواهد گذاشت.

کیفیت مونتاژ سانگ یانگ موسو در ایران

وقتی اسم خودروهای مونتاژی در ایران می ‌آید همه ما می دانیم که نمونه ‌های مونتاژی هیچگاه کیفیت خودروهای اصلی را در ایران ندارند. عایق بندی، رنگ و امکانات خودرو از جمله مواردی هستند که معمولاً در هنگام مونتاژ در ایران از کیفیت آنها کاسته می ‌شود. بنابراین تعجبی نیست که موسوهای موجود در ایران زود تر از مدل ‌های موجود در سایر کشورها از کار افتاده شوند و از رنگ بیوفتند. با این اوصاف متاسفانه باید گفت که سانگ یانگ موسو در ایران شرایط خوبی نداشت و با این که قطعات با کیفیتی داشت اما در مقایسه با رقبای هم رده خود شانس زیادی برای عرض اندام در بازار ایران نداشت.

علاوه بر این، تعداد محدود این خودرو در بازار ایران، باعث شده تا بازار خرید و فروش سانگ یانگ موسو دست دوم نیز وضع خوبی در ایران نداشته باشد. از طرفی وجود خودروهایی مانند نیسان پاترول و میتسوبیشی پاجرو که از شهرت و محبوبیت بسیار زیادی در میان خریداران ایرانی داشت، عرصه برای سانگ یانگ موسو بسیار تنگ شده بود و افراد بسیار کمی به سراغ خرید این خودرو می ‌رفتند.

ارزیابی میزان استهلاک سانگ یانگ موسو

با توجه به مواردی که برای تعیین میزان استهلاک سانگ یانگ موسو در ایران بررسی کردیم، در نهایت باید بگوییم که هرچند این خودرو در زمان خودش از قطعات بسیار با کیفیت و با دوامی برخوردار بود. اما با توجه به مدت زمان بسیار طولانی که از آخرین حضور این خودرو در بازار جهانی می‌ گذرد، خرید سانگ یانگ موسو با استهلاک و خرج بسیار بالایی همراه است. زیرا در این شرایط حتی خودروهای تویوتا نیز که لقب کم استهلاک ‎ترین خودروهای جهان را دارند، دچار مشکلات زیادی می ‌شوند. بنابراین نمی ‌توان انتظار داشت که با خرید سانگ یانگ موسو دست دوم که متعلق به ۱۵ سال پیش است خرج کمی را متحمل شوید.

شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

با اجاره خودرو لاکچری پرارین لذت رانندگی را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *